När jag hittade salladen i kaffelådan

När min dotter var bebis så sov hon som många andra småttingar gör. Det som jag idag minns mest (och saknar minst...) är alla nattliga uppvak. Jag tror att min kropp och hjärna jobbade på högvarv för att hantera både omställningen att bli mamma och ha hand om ett litet barn, men också sömnbristen. Det märktes inte minst när det ibland inte riktigt blev som jag hade tänkt mig...


Jag öppnade kaffelådan, och där i låg... en påse sallad??

En annan gång öppnade jag kylskåpsdörren, och där stod... ett leksakslejon??

Jag visste ju hur det måste ha gått till, men jag hade inget minne av det. Vid den här tidpunkten var min dotter runt 11 månader.


"Nu stod jag bara där, stirrandes på balkongerna på huset mittemot. Varför gick jag till vardagsrummet? Jag tänkte så det knakade, men det var bara blankt."

Jag minns en annan gång när jag beslutsamt gick från köket till vardagsrummet. Det var något jag skulle göra. Jag hade tänkt på det för en sekund sedan och då hade jag en klar och tydlig bild framför mig om var jag var på väg och varför. Nu stod jag bara där, stirrandes på balkongerna på huset mittemot. Varför gick jag till vardagsrummet? Jag tänkte så det knakade, men det var bara blankt. Ett tomt blad. Det var dags att stanna upp.


När kl är 01:30 på natten och allt du vill är att sova, men barnet är jetlaggad... och har hittat klistermärken...

Det kan kännas som att det lilla barnets sömn inte på långa vägar är anpassad efter såsom vi vuxna önskar sova. Och det kan vara omåttligt frustrerande!


En liten tröst är att så som barnet sover nu - så kommer det inte alltid vara. Vår sömn går igenom en enorm utveckling under våra första levnadsår och som du säkert redan märkt - den är föränderlig.


Sömnbrist kan påverka oss på olika sätt och det finns perioder i livet när vår sömn försämras av yttre förutsättningar som vi i varierande grad kan (eller inte kan) kontrollera.


En vanlig effekt av sömnbrist är att vår uppmärksamhets- och reaktionsförmåga blir försämrad. Vi kan uppleva lokal mikrosömn - alltså att vissa delar av hjärnan somnar till i korta perioder. Ofta märker vi inte ens av det. Men det kan t.ex. påverka vår bilkörning och öka risken för misstag och felbedömningar. Så tänk till en extra gång innan du sätter dig framför ratten när du inte sovit tillräckligt - även om du inte känner dig så trött så kan din uppmärksamhetsförmåga ändå vara nedsatt.