Nattugglor och morgonpigga: Fem sömntips för en starkare relation

Uppdaterat: 27 apr.


Tacomiddagen är avklarad. Favoritsnacksen uppdukade. En spännande serie står på agendan - och ni har en hel säsong kvar att sträckkolla på! Fredagsmyset är på topp.


Fem minuter in i första avsnittet känner du hur din partner börjar andas djupare och långsammare.

”Sover du?”

”Nej självfallet inte”

Två minuter senare anas en tyst snarkning.

Du suckar. Samma visa varje gång. Varför är hen så trååkig!



Vi är alla lite olika och det är inte självklart att bara för att vi lever i en parrelation så tickar våra inre dygnsrytmsklockor på i samma takt. Vissa av oss är mer av morgonlärkor och andra mer typiska kvällsugglor, även om de flesta av oss hamnar någonstans där emellan. De här olikheterna är dels biologiska – något vi till viss del föds med – men de påverkas också av bl.a. ålder och livsstilsfaktorer. Dessutom så verkar det generellt sett vara vanligare hos män än hos kvinnor att vara mer av kvällsmänniskor.


Det är inte bara till ondo att vi är olika. Att vi har lite olika dygnsrytm kan ur ett evolutionärt perspektiv vara fördelaktigt för gruppen eftersom vi då kan komplettera varandra och t.ex. göra att det alltid är någon som är lite mer alert och uppmärksam på potentiella hot de flesta timmarna under dygnet.


"I en relation har vi ett guldläge att antingen lyfta varandra framåt, eller att hålla varandra tillbaka."

Vi påverkar också varandra. Jag har varit i relationer där jag och min partner har triggat varandra till att bli mer kvällsugglor än vad vi skulle behöva vara (och mer än vad vi mådde bra av). Det är självklart att vi i en relation påverkas av varandra på olika sätt. Jag tänker att en fråga att ställa oss är om vi påverkar varandra i en positiv riktning? Vi kan fundera över om det finns saker vi skulle kunna göra för att stötta varandra ännu mer för att göra bra val. I en relation har vi ett guldläge att antingen lyfta varandra framåt, eller att hålla varandra tillbaka.


Här är 5 tips som kan vara värda att fundera över när det gäller vår dygnsrytm och hur vi i en relation på bästa sätt kan tillgodose varandras behov:

  • Kartlägg hur du funkar idag och ta reda på dina behov. Är du mer av en kvälls- eller morgonmänniska? När blir du oftast sömnig på kvällen och när vaknar du helst? När är du som piggast? När du har kartlagt hur du funkar idag kan du fundera över om rutinerna som du har idag är optimala för dig. Matchar det dina verkliga behov? Hur skulle du må om du ändrade på några rutiner, t.ex. om du gick och lade dig en halvtimme tidigare på kvällen eller fick en halvtimmes extra dagsljus på förmiddagen? Fundera också en extra runda över hur dina val påverkar relationen, t.ex.: hur påverkas relationen när du väljer att ensam sitta uppe sent, för att sedan vara trött och grinig dagtid när du är med din partner? Är det värt det?


  • Kommunicera dina behov till din partner. Berätta vad du kommit fram till i första punkten. Förhoppningsvis vill din partner också reflektera över sina behov när det gäller sömn och dygnsrytm och är öppen för att prata med dig om det. Att ni båda är delaktiga skapar de bästa förutsättningarna för att skapa rutiner som tillgodoser bådas behov.


  • Identifiera olikheter och hitta mötespunkter. Ok, så ni kanske är sömniga vid olika tidpunkter på kvällen. Prata igenom vad som är viktigt för just er. Är mys i soffan framför en serie er grej? Kan det göras på lördagseftermiddagen, en tid när ni båda är pigga nog att hålla er vakna? Kanske kan ni hitta nya aktiviteter att göra tillsammans och umgås som passar att göras på de tider då era energinivåer matchar bättre? Kan kvällar och mornar avsättas till egentid om det är tidpunkter där ni är olika i hur pigga ni är?


  • Ta steg för att komma närmare varandra. Vår dygnsrytm påverkas av det dagsljus som vi får och de aktiviteter vi gör. För att öka chanserna att synka bättre med varandra, se till att få ordentligt med dagsljus utomhus under dagen, gärna på morgonen och förmiddagen och gärna tillsammans så att ni exponeras för dagsljus vid samma tidpunkter. Fysisk aktivitet under dagen är också fördelaktigt. Ni kanske kan hitta en rolig aktivitet att göra tillsammans som kombinerar dagsljus och fysisk aktivitet? På kvällen kan ni istället försöka släcka ned och begränsa exponering från artificiellt ljus från lampor och skärmar och göra lugna saker som får er avslappnade. Ta ett varmt bad och lyssna på en trevlig podd som ni båda gillar? Regelbundna tider för mat, aktivitet och sömn hjälper kroppen att förstå vad som ska hända när.


  • Respektera varandras rätt till sömn. Även om den ena av er t.ex. har arbetstider med tidiga mornar, eller om en av er är en obotlig kvällsuggla, försök se till att skapa så bra förutsättningar som möjligt för att NI BÅDA ska kunna få den sömn som ni behöver utan allt för mycket störningsmoment. Blir det alldeles för svårt att skapa de förutsättningarna när ni delar sovrum, fundera över att testa att sova i separata rum vissa nätter. Kanske skulle det till och med kunna leda till mer romantik?


För den som sitter ensam vaken i soffan med en sovande partner bredvid sig om kvällen kan det kännas tråkigt. Men det kan det också göra för den som är uppe med tuppen, medan den andra ligger utslagen flera timmar till. Kanske är det dags att omvärdera vad vi anser vara tråkigt och istället skapa nya möjligheter? Nattugglan tar kvällsdisken och morgonlärkan frukostdisken? 😉



Det är inte alltid lätt att sova bra och vi kan inte tvinga oss att sova. Dessutom kommer det komma perioder i livet när sömnen är försämrad, t.ex. vid sjukdom, stress, kris eller sömnproblem. Men om båda parter i ett förhållande så ofta som möjligt gör vad de kan för att tillgodose bådas sömnbehov och tar steg för att förbättra sömnsituationen, så är jag övertygad om att det ökar chanserna till ett trevligare förhållande med mindre bråk och mer romantik ❤️


Vill du veta mer om sömn, dygnsrytm och parrelationer så är du välkommen till min digitala föreläsning Sömn & Parrelationer. Där kommer vi även ha utrymme för diskussion och du har chans att få råd och stöd från mig och de andra deltagarna. Välkommen att anmäla dig här: https://slumra.newzenler.com/courses/somn-parrelationer



Håll koll på våra kommande event, lär dig mer om sömn och bli uppdaterad när nya spännande blogginlägg kommer ut: skriv upp dig på Slumras nyhetsbrev! https://slumra.newzenler.com/f/nyhetsbrev


Slumra sött!