Farmor Karins insikter om sömn


Nohmi berättar:


Från den dagen du börjar förskolan till dagen du går i pension behöver du anpassa din sömn efter andra människor och bestämda tider. Kanske vill du sova till tio men tvingas gå upp klockan sju. Kanske stannar du uppe sent för att få njuta av lite egentid när barnen äntligen somnat, fastän du egentligen är jättetrött. Hur blir det då när du plötsligt inte behöver anpassa dig efter jobb och barn? Min farmor Karin är 72 år och jag har intervjuat om hennes sömn. Här kommer hennes erfarenheter.


Många önskar nog att de kunde sova längre på morgonen än vad de har möjlighet till. Jag vet att jag själv gärna sover till nio när jag får välja och visst väcks inte min farmor av någon väckarklocka, men inte vaknar hon klockan nio inte. På sommaren vaknar hon runt sex-halv sju och på vintern förskjuts detta cirka en timme framåt, det vill säga runt sju-halv åtta. Årstiderna påverkar allas sömn, men det är något många av oss knappt märker av, med en alarmklocka som ändå alltid ringer samma tid varje vardagsmorgon.


"Hon sover likadant, oavsett om det är vardag eller helg."


På helgerna är vi många som stannar uppe längre om kvällen och tar en välförtjänt sovmorgon dagen efter. Men under längre perioder av ledighet brukar de flesta dock hitta en rytm där de sover ungefär samma tider hela veckan. Så blev det för min farmor efter att hon gått i pension. Hon sover likadant, oavsett om det är vardag eller helg.


Däremot så upplever hon att hennes sömn förändras under månaden. När det är fullmåne sover hon sämre. Men det är inte säkert om det är något som förändrats med åldern eller något som hon helt enkelt inte lagt märke till tidigare. Jag undrar om det är på grund av att nätterna då blir ljusare, men hon är inte säker på att det är det som är anledningen. Även flera av hennes bekanta upplever samma sak.


Som avslut frågar jag om hon har några sömntips. Hon svarar att hon inte har mer att tillägga än vad de flesta nog redan vet. “Sömn är viktigt, det är nyttigt och bra att sova, se till att få in de där åtta timmarna och hitta något sätt att somna och förbereda dig för sängen”, själv lyssnar hon på poddar.


Tre snabba sömntips från Farmor Karin:

  • Sömn är viktigt, det är nyttigt och bra att sova

  • Se till att få in de där åtta timmarna

  • Hitta något sätt att somna och förbereda dig för sängen


Om jag sammanfattar det som min farmor har berättat för mig: Hon vaknar vid olika tider beroende på årstiden, hon sover likadant på veckan och helgen, men sämre när det är fullmåne. Vad är ett resultat av ålder och vad är från friheten att själv få disponera sin sömn? Låt oss fråga Frida!



Frida svarar:


Vår sömn påverkas inte bara av vilka vi är, vår livsstil och vår biologi. Den påverkas också av den kontext som vi lever i. Och förutsättningarna som vi har för sömn förändras under livet.



Det som Farmor Karin beskriver om friheten i att fritt få välja sina sov- och vakenhetstider är hon inte ensam om att uppskatta som pensionär. Jag har hört flera i liknande situation som beskriver att de sover bättre sedan de gått i pension, trots att vi vet att det är vanligt att sömnen försämras med åldern.


Inte nog med det så finns det också forskning som stödjer det påståendet, där personerna som deltog i studien sov längre efter att ha gått i pension. Däremot så gick de och lade sig något senare, men sov å andra sidan något längre på morgonen. De största förändringarna i sovtiderna och sömnlängden såg de på vardagar, det betyder att skillnaderna mellan vardag och helg delvis suddades ut, precis som Farmor Karin beskriver det.


Mönstret i hur sömnen förändras vid pensionen liknar till stor del det som vi såg under pandemin då även personer i arbetsför ålder gick och lade sig något senare, men sov längre, och skillnaderna mellan vardag och helg blev mindre. Tack vare mer flexibla arbetstider och möjlighet att jobba hemifrån.


Tänk att kunna följa sin inre klocka, istället för den yttre klockan som i grund och botten ändå är ett mänskligt påfund.

Den subjektiva upplevelsen av sömnen förbättras efter pensionen, och visst låter det ganska härligt att inte behöva oroa sig så mycket över ifall man kan somna eller inte för att man ändå inte har en tid att passa på morgonen? Tänk att kunna följa sin inre klocka, istället för den yttre klockan som i grund och botten ändå är ett mänskligt påfund.


Vi andra, som ännu inte nåt pensionsåldern, har något fint att se fram emot på ålderns höst - friheten i att välja våra sov- och vakentider. Men kanske kan vi redan nu ta lärdom av Farmor Karin och andra pensionärer, men också de insikter som vi tog med oss från pandemin, och se om det finns steg vi kan ta för att öka möjligheterna till mer flexibilitet och lyhördhet i våra sov- och vakentider. Kanske är det steg vi kan ta som individer, som arbetsgivare eller som samhälle.



Vill du veta mer om sömn och hur den förändras med åldern så är du välkommen på min digitala föreläsning Sömn för Seniorer. Välkommen att anmäla dig här: https://slumra.newzenler.com/courses/somn-seniorer



Slumra sött!