Farmor Karins insikter om sömn


Nohmi berättar:


Från den dagen du börjar förskolan till dagen du går i pension behöver du anpassa din sömn efter andra människor och bestämda tider. Kanske vill du sova till tio men tvingas gå upp klockan sju. Kanske stannar du uppe sent för att få njuta av lite egentid när barnen äntligen somnat, fastän du egentligen är jättetrött. Hur blir det då när du plötsligt inte behöver anpassa dig efter jobb och barn? Min farmor Karin är 72 år och jag har intervjuat om hennes sömn. Här kommer hennes erfarenheter.


Många önskar nog att de kunde sova längre på morgonen än vad de har möjlighet till. Jag vet att jag själv gärna sover till nio när jag får välja och visst väcks inte min farmor av någon väckarklocka, men inte vaknar hon klockan nio inte. På sommaren vaknar hon runt sex-halv sju och på vintern förskjuts detta cirka en timme framåt, det vill säga runt sju-halv åtta. Årstiderna påverkar allas sömn, men det är något många av oss knappt märker av, med en alarmklocka som ändå alltid ringer samma tid varje vardagsmorgon.


"Hon sover likadant, oavsett om det är vardag eller helg."


På helgerna är vi många som stannar uppe längre om kvällen och tar en välförtjänt sovmorgon dagen efter. Men under längre perioder av ledighet brukar de flesta dock hitta en rytm där de sover ungefär samma tider hela veckan. Så blev det för min farmor efter att hon gått i pension. Hon sover likadant, oavsett om det är vardag eller helg.


Däremot så upplever hon att hennes sömn förändras under månaden. När det är fullmåne sover hon sämre. Men det är inte säkert om det är något som förändrats med åldern eller något som hon helt enkelt inte lagt märke till tidigare. Jag undrar om det är på grund av att nätterna då blir ljusare, men hon är inte säker på att det är det som är anledningen. Även flera av hennes bekanta upplever samma sak.


Som avslut frågar jag om hon har några sömntips. Hon svarar att hon inte har mer att tillägga än vad de flesta nog redan vet. “Sömn är viktigt, det är nyttigt och bra att sova, se till att få in de där åtta timmarna och hitta något sätt att somna och förbereda dig för sängen”, själv lyssnar hon på poddar.


Tre snabba sömntips från Farmor Karin: