En orolig tid

Tanken var att jag skulle skriva ett inlägg om steg vi kan ta för bättre sömn. Det är ett viktigt ämne och sömn är något som vi alla påverkas av på olika sätt. Men jag kan inte värja mig för att kriget i Ukraina får så mycket annat att blekna, kännas futtigt. Mina tankar tas upp av hur det Ukrainska folket har det just nu. Vilka frågor och tankar som ställs av barnen i skyddsrummen. Alla tårar som faller. Rädsla. Trötthet. Hur sover man ens alls när bomber faller i staden? Vilken verklighet vaknar de upp i?


Jag har svårt att fokusera, jobbet går långsamt. Jag läser nyheterna, en gång till. Kramar min dotter lite längre.


Även vi som inte bor i Ukraina eller har släktingar där att oroa sig för, kan ändå känna stor sorg, oro, frustration och ilska över situationen. Det här handlar heller inte ”bara” om Ukraina, utan om oss alla, om frihet och demokrati. Vår framtid. Mitt barns framtid, hur kommer den se ut?


Våra tankar och känslor är nära sammanlänkade med vår sömn. Kanske upplever du att det tar lite längre tid att somna. Kanske vaknar du under natten och har svårt att somna om. Tankar som snurrar.


"Det här handlar heller inte ”bara” om Ukraina, utan om oss alla, om frihet och demokrati. Vår framtid. Mitt barns framtid, hur kommer den se ut?"

Situationen kan till och med smyga sig in i våra mardrömmar. Det vet vi till exempel från terrorattentatet 11 september och coronapandemin (se t.ex. den här och den här studien). Stora händelser påverkar oss, även om vi inte är direkt påverkade.


De som är direkt påverkade riskerar inte bara att bli fysiskt skadade av att vara i ett krigsdrabbat område, den psykiska påfrestningen är såklart stor. Överlevare riskerar att drabbas av posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). Ett tillstånd färgat av bl.a. störd sömn och fruktansvärda mardrömmar. Det kan drabba både barn och vuxna som upplevt en traumatisk händelse och kan t.ex. triggas av krig, sexuella övergrepp, mobbning.




Vad kan vi göra?


  • Det är viktigt att vi håller oss uppdaterade om världsläget. Men var vaksam så att nyhetsknarkandet inte går över styr eller får för stor negativ påverkan på dig. Då kan det vara en bra idé att sätta gränser för när och hur du ska kolla nyheterna och t.ex. göra det 10 minuter två gånger per dag. För oss alla kan det också vara bra att begränsa nyhetsintaget ett tag innan läggdags.

  • Situationen är skit just nu och det kan kännas överväldigande. Tillåt dig att känna det du känner. Låt din mänskliga sida komma fram. Ta en paus. Skriv ned dina tankar. Gråt en skvätt. Blunda en stund. Andas. Spring snabbt. Vi behöver inte vara på topp alla dagar. Vi kan låta livet drabba oss med alla sina nyanser. Vi kan hitta strategier att hantera våra känslor.

  • Har du svårt att somna eller somna om? Vi kan inte tvinga oss att sova. Du kan testa att skriva ned dina tankar eller öva på att acceptera tankarna som kommer och sen släppa dem. Göra något som du tycker är mysigt, t.ex. lyssna på en ljudbok eller lugn musik. Gå upp en stund, gör något annat, men undvik gärna nyheter, sociala medier och scrolla på telefonen. Kanske sudoku, läsa en bok, diska, meditera, lyssna på en podcast. Efter 20-30 minuter kan du gå tillbaka till sängen och testa igen. Om du fortfarande inte kan sova så kan du upprepa proceduren. Vi har alla dåliga nätter då och då i perioder, det kan vi återhämta oss ifrån.

  • Lev. Livet pågår också här och nu. Gör något som du mår bra av. Plantera en blomma. Dansa. Sjung. Gå ut i naturen. Gör något snällt mot dig själv och för någon annan. Var tacksam för det fina vi byggt upp i vårt samhälle och den verklighet som är värd att slåss för.

  • Prata med någon. Dela med dig av dina tankar och känslor till en vän, familj, kollegor, en granne.

  • Gör något aktivt för att hjälpa, t.ex. skänk pengar till UNHCR (länk hittar du HÄR) eller någon annan hjälporganisation.

  • Upplever du sömnproblem som pågått en längre tid och påverkar dig i din vardag? Sök professionell hjälp.


Vill du veta mer om sömn och få uppdateringar när Slumra anordnar event? Skriv upp dig på Slumras nyhetsbrev HÄR!