En orolig tid

Tanken var att jag skulle skriva ett inlägg om steg vi kan ta för bättre sömn. Det är ett viktigt ämne och sömn är något som vi alla påverkas av på olika sätt. Men jag kan inte värja mig för att kriget i Ukraina får så mycket annat att blekna, kännas futtigt. Mina tankar tas upp av hur det Ukrainska folket har det just nu. Vilka frågor och tankar som ställs av barnen i skyddsrummen. Alla tårar som faller. Rädsla. Trötthet. Hur sover man ens alls när bomber faller i staden? Vilken verklighet vaknar de upp i?


Jag har svårt att fokusera, jobbet går långsamt. Jag läser nyheterna, en gång till. Kramar min dotter lite längre.


Även vi som inte bor i Ukraina eller har släktingar där att oroa sig för, kan ändå känna stor sorg, oro, frustration och ilska över situationen. Det här handlar heller inte ”bara” om Ukraina, utan om oss alla, om frihet och demokrati. Vår framtid. Mitt barns framtid, hur kommer den se ut?


Våra tankar och känslor är nära sammanlänkade med vår sömn. Kanske upplever du att det tar lite längre tid att somna. Kanske vaknar du under natten och har svårt att somna om. Tankar som snurrar.


"Det här handlar heller inte ”bara” om Ukraina, utan om oss alla, om frihet och demokrati. Vår framtid. Mitt barns framtid, hur kommer den se ut?"

Situationen kan till och med smyga sig in i våra mardrömmar. Det vet vi till exempel från terrorattentatet 11 september och coronapandemin (se t.ex. den här och den här studien). Stora händelser påverkar oss, även om vi inte är direkt påverkade.


De som är direkt påverkade riskerar inte bara att bli fysiskt skadade av att vara i ett krigsdrabbat område, den psykiska påfrestningen är såklart stor. Överlevare riskerar att drabbas av posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). Ett tillstånd färgat av bl.a. störd sömn och fruktansvärda mardrömmar. Det kan drabba både barn och vuxna som upplevt en traumatisk händelse och kan t.ex. triggas av krig, sexuella övergrepp, mobbning.




Vad kan vi göra?


  • Det är viktigt att vi håller oss uppdaterade om