En sömnexperts resa för bättre vanor

Uppdaterat: 29 mars

I princip i hela mitt vuxna liv har jag intalat mig själv att rutiner inte riktigt är min grej, det är härligt att vara fri och kunna göra det jag känner för i stunden.

Den sanningen har jag omvärderat de senaste åren. Rutiner är det som får mig att må bra i vardagen! Det som gör att jag får saker gjort. Det som ger mig energi. Det som faktiskt får mig att känna mig fri, för jag vet att allt har sin tid och plats och kan landa i det.


Att jag tidigare inte trodde att rutiner var något för mig, bottnar inte bara i att jag trodde att rutinfri var samma sak som frihet. En annan del av sanningen (som jag inte pratade så högt om) är att jag inte trodde att jag kunde klara av att hålla dem. Det var inte på grund av brist på försök, men varje gång jag försökte skapa förändring så kom vardagen snabbt ikapp och mina storslagna planer falerade.


Kvar stod jag med en känsla av otillräcklighet, misslyckande.


För det var just det, varje försök var storslaget. Motivationen var på topp, planerna omfattande och förväntningarna stora.


Såklart är jag var varken misslyckad eller oförmögen till att hålla rutiner. Jag hade bara inte riktigt rätt verktyg eller utgångspunkt. Att lära in nya rutiner är ett maraton, jag rusade på som ett sprintlopp, och föll lika snabbt.


"Att lära in nya rutiner är ett maraton, jag rusade på som ett sprintlopp, och föll lika snabbt."

Idag är jag på en helt annan plats. Jag har de verktyg jag behöver och jag lyckas – om och om igen. När jag inte lyckas så reser jag mig upp och försöker igen, med mer självförtroende än någonsin tidigare.


Här är mina 5 lärdomar på hur vi kan göra det lättare att lyckas med att skapa nya rutiner:


  • Små steg är vägen till framgång. Välj så pass små steg att du faktiskt skulle kunna lyckas vara konsekvent med dem under fyra veckor i streck – helst varje dag. Du kan behöva ta mycket mindre steg än vad du tror. Jag vet, det kan kännas löjligt, med det kommer löna sig att fokusera på att först träna in att starta rutinen. När du väl lärt dig det ordentligt kan du ta nästa steg. Tänk 1 minuts meditation varje dag snarare än 30 minuters en gång i månaden. Det är heller inte helt fel att träna på tålamod 😉